Fotball

Ny uke, nye treninger og nye kamper. I dag nok en seier til Arianas lag, med tilhørende feiring. Nivået på laget er fra det helt håpløse til rimelig bra, og Ariana klatrer stadig på nivåstigen. Noahs lag har høyere nivå, men møter også langt hardere motstand. Imponert over treningene, høy intensitet og mye løping bør jo gi resultat over litt tid.

Tunge prosesser

Jeg er enig med selger av naust og teig i Valsøyfjorden, alt i henhold til det som står tinglyst i grunnboka. Nå viser det seg at tinglysning er fiktiv, og således ikke gyldig. Dvs. at det er kommunen som eier tomten der naustet står, og på den tomten er det ingen naustrett. Så nå har jeg sendt kommunen en søknad om å kjøpe nausttomten og få naustrett, så får jeg etter det finne ut om jeg blir enig med selger igjen. Veldig lang dialog med kommunen, og blir igjen skremt av små kommuner og nivå på saksbehandling. Ja til kommunesammenslåing.

Bestilte en sparkesykkel til en kamerat av Noah, men den kom tilsendt med skader. Det å få tak i leverandør ble ingen enkel prosess så sparkesykkelen står fortsatt klar til retur. Så nå kjører jeg sak mot Klarna, som fakturerer for leverandøren, men som har oppgitt feil kontaktdetaljer til leverandøren. Får se om jeg klarer å tvinge frem prosess uten at det tar for lang tid. Gutten er utålmodig, jeg utålmodig og Veronica liker jo heller ikke at den store esken står i yttergangen. Useriøse aktører kan stjele mye tid og energi.

Leasingbilen har kjørt alt for langt, og vi så for oss å levere den for mange uker siden. Så lett er det jo ikke, for i leasingavtaler står det mye med liten skrift. Ikke bare må en betale moms på gjenstående leasing, men en regner også lineært på overkjøring. Dvs. vi har kjørt over 4000 om vi leverer i November, men over 10 000 om vi leverer nå. Så bilen står i garasjen og tar opp plass, mens vi venter på at det skal bli november. Ny bil har vi jo ikke plass til før S-max er levert tilbake. Vi vurderer for tiden ulike modeller, der dette er min mulighetsliste per dags dato;

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range. Pris fra 473 400. Evt. den med mindre batteri (45 mil.) fra 422 000. Levering i 2021. Minst, men penest.

Skoda Enyaq iV80. Pris far 449 520. ca. 51 mil. Levering i 2021.

Maxus Euniq MPV 7 seter. Størst, men 31,5 mil. fra 400 000. Raskest levering.

Dialog med Melhus bil: Maxus Euniq fremstår som en pen bil med høy kvalitetsfølelse (dog er jeg helt enig i at Mustang Mach-E er en penere bil). Størrelsesmessig er nok Skoda Enyaq noe mindre enn Mustang Mach-E, og Maxus Euniq er selvsagt her i en helt egen klasse, og utvilsomt mest bil for pengene. Gjør også vurderinger rundt å «overkjøpe» rekkevidde. På elbil er batteriene en stor prisdriver, og ofte kjøper man større batteri enn nødvendig, og betaler gjerne for mye for dette ut fra hvilke behov man egentlig har.