Jeg synes at barna bør ha en fritidsaktivitet hver, helst en de orker å holde på over litt tid. Det krever motiverte barn og voksne, og det er ikke lett å få til.
Folk fra Buvika er oppvokst med fotball, håndball og langrenn og da er det foreldre som engasjerer seg i den retning. Mange drar til Orkanger, Melhus eller Trondheim for å delta på andre tilbud. Så mulighetene er mange, men hva motiverer egentlig hvem?
Tid for Googling 🙂
Denne våren har Noah og jeg prøvd klatring, men det traff ikke helt. Han prøvde visuelle bildefag på kulturskolen en god stund, men det ble kjedelig. Han liker ikke «voldsom lek» og mener fotball, håndball og andre gymsal-aktiviteter er å betrakte som det. Han liker godt å bygge lego eller spille Minecraft på nettbrettet, og er i følge læreren spesielt god i matte. Så nå vurderes kodeklubben på Gløshaugen som er en del av «lærkidsakode». Etter en prat med Noah virker han veldig motivert for det, og det er beste utgangspunkt. Alle kursene blir holdt på Realfagsbygget ved NTNU fra klokken 18.15-20 og er fra 4 klasse. Det er litt sent på kvelden, for når Veronica jobber kveldsvakt må nesten jentene være med. Fordelen er at vi kan dra på kontoret mitt og ha kino eller leksetid mens vi venter.
Ariana har lyst til alt, her handler det mer om å velge. Fotball, håndball og ski er jo lokale tilbud, og det forenkler jo når barna blir større og kan dra på egenhånd.
Skaun kulturskole har søknadsfrist mellom 2 mai og 1 juni. De har en god del undervisningstilbud, og faktisk et tilbud i dans fra fylte 4 år. Hadde jo passet perfekt om Ariana og Kaiza kunne hatt et tilbud i Børsa på samme tidspunkt. Akkurat nå har Ariana mest lyst på å spille trommer eller fiolin, men i morgen er det nok andre ting som frister mer.
Ser at det er 4H i Buvika nå, kløvermedlemmer 4-9 år og deretter vanlig medlemskap. Tror kanskje vi kjenner hun som er kontaktperson der, så kanskje vi burde sjekke litt.
Vurderte jo Taekwondo i fjor, men det ble aldri utforsket noe mer.
Får vel Google litt mer senere i dag, for nå må vi ut i sola.