Nyttårsaften 2020

Rolig nyttårsaften i høljende regnvær. Lea på besøk til Ariana, kalkun til middag og fyrverkeri på Leinstrand. Dro også til byen for å se på det fyrverkeriet, men litt for mye kaos på Kvilhaugen. Kveldens høydepunkt var i følge barna spilling, stjerneskudd og rakettene. Glemte helt å ta bilder av pyntede unger og Veronica i leopardtightsen sin.

Romjul

Sykkelrommet klart, og jeg har hatt første økt på rulla. Tror dette kan fungere greit, og at det kan bli noen timer her denne vinteren. Veronica er ikke direkte blid, for mine ting er i veien for hennes. Har brukt for mye energi på dårlig humør de siste årene, tiltak vurderes.

Det er laget en plan/nyttårsforsetter opp mot to mål:

Nordsjørittet i Juni: Må ha 10 mil. i uka frem til snøen forsvinner. Deretter må jeg prøve å få det samme utendørs frem til rittet. Målet er vel egentlig å fullføre sammen med de jeg kjenner, men uten å slite meg helt i hjel.

VOX Knyken i September: Handler om løpskapasitet og styrke i overkroppen, og ikke minst kapasitet til å ta hundrevis av burbees. Treningsplan er laget, med fokus på chins og utfall, passende nok det verste jeg gjør på 3T. Målet er å fullføre, men kjipt å være teamets svakeste ledd.

Nyttårforsettene mot aktivitet for 2020 blir dermed;

• 10 mil. på rulle/sykkel i uka frem til juni. 10km. med joggesko i uka i snitt fra juni til September.
  • Minst en kapasitetsøkt med Emil i uka (elgsjitskogen etc.).
  • Minst 2 styrkeøkter på 3T (evt. tabata, olympia eller crosstraining).

Må ha et matforsett, alltid et svakt punkt. Spiser sikkert tre poser potetgull i uka, og det på toppen av alt for mye annet svineri. Må vel prøve å få inn mer protein i kosten, skal gi både metthetsfølelse og treningseffekt.

Matforsett for 2020 blir dermed:

• Spise i gjennomsnitt minst 100 gram protein pr. døgn på treningsdager. Krever nok litt fokus og konsentrasjon.
  • Spise godterier/potetgull bare på lørdager + ferier/helligdager.

Burde jo absolutt ha noen familieforsett, men der har jeg jo null kontroll. Planer er nødvendig, men der er vi ikke helt på samme planet her i huset. Så får vel heller bare prøve å kaste meg på det impulsive som skjer etter beste evne, og glemme struktur, rammer og forutsigbarhet.

Planlegging av jul og ferie

Høsten har vært preget av alt for mye mat og for lite aktivitet. Sydenturen forsterket den følelsen, og nå må jeg jo i gang med tiltak igjen.

I takt med økt alder og forfall er det jo moderne å ta på seg en åletrang strømpebukse å sykle. Tredemølla ble solgt da vi flyttet, så nå har jeg kjøpt meg en brukt Bianchi Impulso. Får prøve å få tak i rulle og tv i morgen, så får det bli oppkjøring til nyttårsforsettene i romjula.

Ellers er det innpakking av gaver, mas og kjas som preger førjulstiden.

Hjemme igjen

Sydenturen synes jeg var helt OK. Det var en god del sol, en god del bading og alt for mye mat. Det ble for mange turer til Puerto Rico, og turen til Las Palmas var total skivebom. Fine gåturer, både til byen og opp til grotta. Jeg likte Puerto de Mogan og spesielt båtturen tilbake. Kunne nok ha solt og badet mer, da helst på bekostning av shopping.

Stemningen var ikke like bra, der Veronica og jeg har forbedringspotensial når det gjelder kommunikasjon. En stadig utfordring er at jeg liker å utnytte dagen, mens Veronica er mer glad i kvelden. Vi har vidt forskjellige interesser og syn på det meste, og selv om vi kan utfylle hverandre blir det for ofte uenigheter og irritasjon. Får satse på at vi har gjort ferdig ferie-krangling og sur stemning, sånn at det blir bedre i jula.

Nyttårsforsettet fra i fjor med 12000 skritt i gjennomsnitt per dag sto for fall, men aktiv sydenferie reddet heldigvis statistikken. Trenden er fortsatt helt tragisk, men nå er det snart januar igjen.

Dag 8: Lang hjemreise

Noe galt med frontruta på flyet, så vi måtte fly til København og deretter over på nye fly nordover. Så da kom vi hjem først klokka to på natta.

Når det er forsinkelser på over 3 timer har vi jo rett på erstatning, men vi ladet 2.55 minutter senere enn planlagt. Må vel klage litt likevel, da Ving har forbedringspotensial når det gjelder flymat for de med cøliaki. På vei nedover hadde de ikke nok (enda vi hadde bestilt og betalt for det). På vei oppover var vi såpass mye forsinket at alle fikk polarbrød og en drikke, med unntak av de som ikke tåler det (de hadde ingen alternativ).

Dag 6: Las Palmas

Skikkelig bomtur i dag. Vi ble med på Ving-tur til Las Palmas. Først et par timer i buss, opp og ned for å plukke opp medpassasjerer. Så en time i handlegata og et par timer i et shoppingsenter, så nye timer hjem til hotellet. Snakk om bortkastet sydenferie-dag.

Veldig god indisk mat på kveldstid, men spiser jo alt for mye dag etter dag.